13.01.25, 4:15 pm: Prof. Dr Anni-Yasmin Turhan and Prof. Dr Lena Wessel
Lecture title Prof. Dr. Anni-Yasmin Turhant:
Reasoning in Description Logics in presence of imperfect data
Abstract:
Description logics (DLs) are a family of well-investigated formal ontology languages with clear semantics. They are the basis of several semantic technologies employed in data science. Technically DLs are fragments of first-order predicate logic and they have been investigated for a variety of reasoning problems. Given an ontology and data, application of reasoning extracts knowledge from the given knowledge that was only implicitly captured and make it accessible for further processing. The reasoning problems for DLs behave differently in regard of their computational complexity depending on the expressivity of the logic. The results of the complexity analyses for the different combinations of DLs, data, and query types are contributions to the field of symbolic AI by means of theoretical computer science. These results map out the "complexity landscape" of the combinations and thus tell us for which of them efficient reasoning algorithms may be found.
In this talk I will survey recent results for reasoning in DLs. We will focus on different approaches for "robust" reasoning for DLs that can regain meaningful reasoning even in the presence of imperfect or even inconsistent information.
Lecture title Prof. Dr. Lena Wessel:
Entwicklungsforschung auf Unterrichts- und Fortbildungsebene integriert denken: Einblicke zur Verstehensförderung am Beispiel Analytischer Geometrie
Abstract:
Innovationen auf Unterrichts- und Fortbildungsebene sind vor dem Hintergrund aktueller Bildungsentwicklungen besonders dringlich. Insbesondere mathematische Inhalte am Ende der Sekundarstufe I, in der Sekundarstufe II sowie am Übergang sind hier neben querliegenden Themen wie z.B. Sprachbildung und Digitalität zu adressieren. Aufgrund dieser Dringlichkeit sind Ansätze der fachdidaktischen Entwicklungsforschung besonders geeignet, um die entsprechenden Desiderate auf Produktebene (Unterrichts- und Fortbildungsmaterialien) bzw. Prozessebene (Lehr-Lernprozesse) integriert zu bearbeiten. Am Beispiel ausgewählter Konzepte der analytischen Geometrie werden erste theoretische und empirische Ergebnisse dargestellt. Es werden zudem Potentiale fachdidaktischer Entwicklungsforschung insbesondere für jüngere mathematikdidaktische Forschungsgegenstände aufgezeigt, wenn diese auf Unterrichts- und Fortbildungsebene integriert gedacht werden.
Lecture held in German